🔶 *آغاز به کار مجدد پروژه “مجتمع بندری بندرخمیر” از ۱۳ آبان*

*🔻🔻با پیگیری و دعوت حسین هاشمی تختی(رئیس کمیته بندری و دریایی کمیسیون عمران مجلس) صبح امروز جلسه بررسی مشکلات پیش روی پروژه “مجتمع بندری بندرخمیر” با حضور پروین فرشچی (معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست)، محمدرضا اله یار (عضو هیئت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی بنادر کشور) و فریدون همتی (استاندار هرمزگان) برگزار شد.*

🔹به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در ابتدای این جلسه رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس اعلام کرد: در گذشته به همراه معاونت دریایی سازمان محیط‌زیست کشور از این پروژه بازدید کردیم که منجر به تعیین شرایطی برای راه‌اندازی آن شد ولی همچنان از سوی اداره بنادر و محیط‌زیست این موضوع مسکوت مانده و تاکنون اجرایی نشد.

🔶حسین هاشمی تختی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته عملیات ساخت اسکله بندرخمیر با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان نیز انجام‌شده بود، تصریح کرد: به دنبال رفع موانع و مشکلات بنادر هرمزگان برای رونق اقتصادی کشور هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک به این مهم دست پیدا کنیم.

🔻وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل را کثرت اسکله‌های بندری در استان می‌دانند اما این نباید مانعی برای کسب درآمد و روزی حلال مردم منطقه باشد و نمی‌شود به بهانه کثرت اسکله در استان لنج داران کسب‌وکارشان را از دست بدهند و متحمل سختی برای خارج کردن کالا از این بندر شوند.

🔶نماینده حوزه مرکزی استان هرمزگان در خانه ملت تصریح کرد: با توجه به اینکه درآمد ساکنان منطقه از راه دریانوردی و وارد و یا خارج کردن کالا است نبود گمرک و محول کردن مسائل مربوط به این حوزه به گمرکات مناطق دیگر به ضرر و زیان لنج داران است که در این زمینه نیز باید بررسی‌ها و تدابیر لازم انجام شود.

🔻سپس رئیس اداره طرح و نظارت سازمان بنادر و دریانوردی  گفت: مطالعات زیست‌محیطی در تاریخ ۲۶/۷/۱۳۸۸ را با اداره کل حفاظت محیط‌زیست به مدت بیشتر از دو سال دنبال کردیم و چندین بار سی دی مطالعات ارسال شد که حدود ۲۰۰ چالش با محیط‌زیست وجود داشت.

🔸اله یار خاطرنشان کرد: صورت‌جلسه‌ای با محیط‌زیست امضا شد که همه مسئولین امضا کردند و توسط عزیزی، استاندار اسبق هرمزگان به سازمان بنادر هرمزگان ابلاغ شد و بعد از آن مکاتبات متعددی با اداره بنادر جهت انجام مراحل قانونی انجام شد اما در اواسط کار سازمان محیط‌زیست به دادگاه شکایت و پروژه تعطیل شد و این پروژه خاتمه یافت.

🔻وی با اشاره به اینکه پس از مدتی این پروژه سپس توسط نمایندگان مجلس هرمزگان پیگیری شد و منتظر تعیین تکلیف بودیم تا اینکه با همکاری سازمان محیط‌زیست ارزیابی ریسک انجام و تحویل شود، اضافه کرد: قرار بر آن شد در خصوص موج‌شکن نیز تغییراتی انجام شود که مشاور مطالعات موردنظر را انجام داده و به‌صورت مدون در اختیارداریم.

🔻این مقام مسئول اظهار کر: نظر ما این است که این پروژه برای اکوسیستم مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا سعی کردیم وارد جنگل‌های حرا نشویم و بهترین نقطه آب را برای انجام آن انتخاب کردیم که به جنگل آسیبی نرسد.

🔸اله یار با بیان اینکه شناورهایی با ظرفیت تا ۵ هزار تن بار در این اسکله می‌توانند پهلوگیری کنند، عنوان کرد: ۴ هکتار برای طرح اولیه و جهت توسعه تا ۱۶ هکتار قابل‌استفاده است.

🔻در ادامه  معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: عزم و اراده سازمان بنادر این است که این پروژه تکمیل شود زیرا در کنار اسکله رجایی می‌تواند مؤثر باشد.

🔻عباس کمالی اضافه کرد: بعد از توقف پروژه، جهت شروع ابتدا حدود ۳ تا ۴ ماه جهت انتخاب پیمانکار زمان لازم داریم که از اعتبار استانی استفاده می‌شود اما بخش اجرایی حدود ۲۲ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد تا تکمیل شود.

🔸در ادامه معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان  با اشاره به اینکه در سال ۸۸ ایجاد اسکله برای مردم خمیر مطرح شد و مکاتباتی با اداره محیط‌زیست جهت تسریع در کار انجام شد که محیط‌زیست با کلیات این طرح مخالفت کرد، تصریح کرد: اولین مشکل وسعت زیاد برای اجرای این پروژه که لازم بود از گل‌های موجود رد شود تا به عمق موردنظر برسد.

🔻حبیب مسیحی ادامه داد: مشکل دوم این بود که با افزایش میزان رسوبات نحوه چرخش آب زیاد خواهد شد و در نهایت محیط‌زیست پیشنهاد داد که این پروژه چند کیلومتر به سمت بندر پهل حرکت داده شود تا به عمق دریا برسد و جنگل‌های حرا آسیبی نبیند.

🔸در ادامه عضو شورای شهر بندرخمیر  تصریح کرد: ما هم همیار اداره بنادر بودیم و هم در کنار سازمان حفاظت محیط‌زیست هستیم و هم محافظ جنگل‌های حرا.

🔸زاید ملایی با اشاره به اینکه در این پروژه ۶۰۰ متر سنگ در دریا ریخته شده و مردم نگران این موضوع هستند، تصریح کرد: تا قبل از شروع این پروژه ۲۵۰ لنج در بندرخمیر فعال بود که اکنون به ۳۰ لنج رسیده